Acrobàcies de pagament, o com ignorar la població vallenca d’arrels marroquines

Al Marroc hi ha un tipus d’acrobàcia única al món, amb una història específica, mantinguda a un nivell prou alt gràcies als diferents grups i famílies. Aquestes acrobàcies es realitzen al carrer o en circs tradicionals.

La passada Fira de Santa Úrsula Valls va tenir la sort de poder acollir l’espectacle TAOUB del Grup Acrobàtic de Tànger, format per una de les famílies amb més tradició en aquest espectacle de carrer. Tot i emmarcar-se dins dels actes del Fòrum Casteller i, fins i tot, estar anunciat a TV3, l’entrada va ser baixa. Un centre cultural massa buit, fred i poc apassionat. El més sorprenent de tot, però, va ser que en tota la platea només hi havia una noia marroquina.

La població de nacionalitat estrangera resident a Valls prové especialment del Marroc (1.494 persones el 2012, el 37% de la població de nacionalitat estrangera). Per a ser més concrets: 918 homes i 576 dones. Si hi sumem els fills i filles d’aquests, ens resulta que a Valls hi viu un número molt important de població que té arrels marroquines.

Des de la CUP sempre hem insistit moltíssim en la cultura com a element cohesionador, i hem fet una crítica oberta a la manca d’espais culturals dedicats a les diferents nacionalitats que viuen a Valls i a les diferents realitats socioeconòmiques. Per a nosaltres la cultura crea cohesió i societat entre les persones d’un mateix barri, d’un mateix poble, que pot ser que convisquin el dia a dia, però que també pot ser que siguin uns desconeguts, el nexe cultural pot establir un vincle molt poderós que ens serveixi per a crear espais de convivència mutus, que facin esdevenir Valls un poble cohesionat social i culturalment. Tanmateix, exemples com el de l’espectacle dels acròbates marroquins, ens demostra que Valls és un poble gens cohesionat socialment i que gestiona la seva cultura de forma usurpada, des del poder, transformant-la en consum, turisme o espectacle trivialitzat de la cultura de masses. Una cultura només d’aparador, de portes en fora, i per a un segment molt concret de la població vallenca.

És lògic que en un espectacle tradicional marroquí de carrer, en una població on un número molt important d’habitants són marroquins, no hi assisteixi gaire bé cap persona marroquina?… des de la CUP creiem que no i aquests exemples evidencien que el treball de cohesió i integració social a la nostra ciutat no s’està fent bé. Potser van fallar els canals de comunicació?… potser el preu de l’entrada de 14 euros, segurament poc apte per a moltes famílies marroquines de Valls?… potser l’escenari, el dia o l’hora?… o potser, anant més enllà, és que el treball de participació i integració entre la comunitat marroquina i la catalana és insuficient, per no dir nul?…

En definitiva, la gran majoria del pressupost cultura a Valls es destina al consum cultural a través de la programació estable d’un tipus determinat d’espectacles de pagament. Aquest fet delimita el públic en funció dels seus condicionants socials, econòmics i culturals, deixant fora de l’abast de la política cultural pública a la part de la població més desafavorida, la cultura a Valls no és accessible a totes les butxaques, no està construïda pels vallencs i vallenques i no és intercultural, és preocupant que es perdin oportunitats com la que els acròbates marroquins ens brindaven. El dia que aconseguim aprofitar les qualitats de la cultura com a eina de trobada, integració, rehabilitació, educació i participació social, potser aconseguirem també omplir Valls d’espectacles fets i pensats pels qui vivim a Valls, vinguem d’on vinguem, parlem la llengua que parlem, tinguem els diners que tinguem.

  Lurdes Quintero és regidora de la CUP de Valls