La CUP demana responsabilitats a CiU per l’exclusió de Valls de les noves rodalies del Camp

Foto d'arxiu de 2007

L’Ajuntament de Valls no ha prioritzat políticament la inclusió de Valls i comarca al nou servei de Rodalies de Renfe al Camp, segons la CUP. De res ha servit que Albert Batet, Núria Segú i Carme Mansilla hagin ocupat i ocupin diferents càrrecs en els òrgans de govern del Consorci de l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM) del Camp de Tarragona, des de la seva creació.

La prioritat política de l’Ajuntament i els partits polítics ha estat el transport privat i la defensa de l’autovia A-27. Però incloure Valls en aquesta xarxa de transport ferroviari continua sent un objectiu estratègic per a la ciutat, és per això que la CUP ha fet arribar un document de propostes pel Pla de Mobilitat Urbana de Valls que s’està redactant, on es demana “Afegir com a objectius del PMU de Valls (…) Millorar la connexió en tren amb Barcelona i Lleida, així com la connexió amb els intercanviadors de La Plana-Picamoixons i Sant Vicenç de Calders.”

Per la CUP, la mobilitat en transport públic és un dels grans dèficits de la ciutat de Valls, especialment les connexions ferroviàries, i per això ha traslladat les següents consideracions (entre d’altres) per al Pla de Mobilitat Urbana local:

– Valls no pot renunciar a estar connectat amb el servei de rodalies del Camp de Tarragona. Políticament s’ha d’aconseguir que aquesta connexió sigui una prioritat del Pla de Mobilitat del Camp de Tarragona, i el PMU de Valls així ho hauria de contemplar.

– La connexió ferroviària de Valls amb Barcelona ha de resoldre’s amb un increment de trens Valls-Barcelona reforçant el matí (arribada a Barcelona a les 08.00h.) i la tarda (arribada a Valls a les 20.00 o 21.00h.). O en cas que sigui impossible:

– Incrementant les expedicions del bus interurbà Valls-El Vendrell amb parada a l’estació de Sant Vicenç de Calders on el viatger vallenc pot connectar-se fàcilment amb la xarxa de rodalies de Barcelona.

– Disposant trens llançadora des de l’estació de Valls a l’estació de Sant Vicenç de Calders

(i a l’inversa), on el viatger vallenc pot connectar-se fàcilment amb la xarxa de rodalies de Barcelona.

Crítiques al paper del Consorci de l’Autoritat de Transport Metropolità del Camp

La CUP ja va criticar obertament el funcionament del Consorci ATM del Camp el 2008, denunciant en Ple municipal que el territori no hi estava representat i que ”PSC i CiU utilitzaven aquest Consorci com una peça més de la seva lluita per controlar políticament el Camp de Tarragona i això ens ha portat a tenir un Consorci que no ha servit en absolut per solucionar els problemes greus de mobilitat que patim la gent del Camp. De fet, l’Ajuntament de Valls fins i tot va deixar d’assistir a les reunions i en part amb raó, perquè no servia ni perquè des d’aquest Consorci s’ajudés a finançar el tren llançadora que ens connecta amb Sant Vicenç de Calders i que estem pagant amb un cost molt elevat la gent de Valls. ”

En el Ple de juliol del 2009, en motiu d’una reforma d’estatuts del Consorci, Gerard Nogués insistia de nou en la seva inoperativitat: “… Valls segueix en una situació precària en quant a transport públic. Valls ha perdut l’oportunitat que les rodalies del Camp arribin a la nostra ciutat i hem perdut trens que ens connectaven amb Barcelona i Lleida, dos fets que per nosaltres són greus per la cohesió i benestar dels vallencs, que ens perjudiquen, per tant, el Consorci o bé no ha tingut la capacitat o bé des del Govern de l’Ajuntament de Valls no s’ha fet la pressió suficient o bé aquest Consorci no serveix per resoldre les problemàtiques que tenim els vallencs i vallenques en temes de transport públic. ”

El govern català ha imposat un model de creixement per al Camp on el transport públic i la vertebració territorial no hi pinten res.

La CUP va presentar al·legacions al Pla Territorial Parcial del Camp del 2008, al Pla de Transport de Viatgers del 2008-2012 i al Pla Director de la Mobilitat del Camp de Tarragona del 2010, denunciant l’arraconament en què quedava Valls i les comarques interiors del Camp, i proposant augmentar les freqüències del transport públic i crear l’anella ferroviària del Camp. Des de la CUP s’ha criticat la visió estrictament economicista basada en la demanda existent i demana recuperar la vocació de servei públic i el disseny de polítiques de vertebració territorial i de foment del transport públic.